lördag, april 30, 2011

Scones med mörk choklad

Scones ... det ger inga positiva minnen. Jag tänker på en speciell lukt & smak som jag inte kan beskriva i ord. Bakpulverdegar smakar ju inte direkt som jästdegar. Men när jag smakade på en scones från Espressohouse för några år sedan, ändrade jag min åsikt om att scones är "rena rama dyngan". Dock håller jag inte med om att det är ett matbröd, snarare ett kaffe/fikabröd. Jag har bakat en del scones till afternoon-the, men aldrig innan med choklad i. De här var snabba att vända ihop (som iof alla sconesrecept är) & smakade lagom sött. Jag halverade degen & la till kakao i ena halvan, det gav fin färg & lite extra smak av choklad.

 Rör ihop de torra ingredienserna + choklad. Tärna det kalla smöret & häll ner. Nyp ihop. Häll avslutningsvis ner mjölken & blanda till en kletig deg.

 Vill du så delat du degen & smaksätter dem 
med något mer, i mitt fall kakao.

 ... som du lägger i muffinsplåtar (med muffinsformar om du vill). Sedan in i mitten av ugnen, i 225°, i 15-20 minuter, beroende på hur kletiga du vill ha dem i mitten.

 Creamcheese & hallonsylt

 Såhär fina blev de med kakao i...
 
.. & så här blev de med "bara" choklad i

10 st

5 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
1 msk socker
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
100 g mörk choklad
100 g smör
2 dl mjölk

Blanda mjöl, salt, socker, bakpulver, vaniljsocker och hackad choklad i en skål. Finfördela smöret i blandningen. Tillsätt mjölk och arbeta snabbt ihop till en kladdig deg. Vill du smaksätta halva degen med kakao tillsätter du 2 msk. Ställ muffinsformar i muffinsplåtar & klicka i smeten och grädda i 15–20 minuter.


Inga kommentarer: