torsdag, juni 30, 2011

Majstortilla

Tacos... vem äter inte det? Jag gillar variation och tycker om att prova nya saker. Majstortillas fick det bli till min vegofärs. Man rör ihop nästan som en pannkakssmet och steker bröden precis som pannkakor. Resultatet blir en mjukt bröd, ungefär som pannkakor i konsistens. Jag rullade ihop dem precis som jag gör med mjuka, "vanliga", torillasbröd. Liiite väl mjuka och det gäller att vara försiktig. Det går lika bra att rulla ihop och skära med kniv och gaffel. De här funkar bra att fylla med t ex köttfärssås och garnera med ost och sedan gratinera i ugn.


ca 8 st

2 1/2 dl majsmjöl
1 dl vetemjöl
1 ägg
5 dl vatten
1 msk olja
1 krm salt

Blanda mjöl och salt. Rör ihop lättvispat ägg och vatten och blanda ner med de torra ingredienserna. Rör tills smeten är jämn. Låt stå och svälla minst 20 min. Rör ner oljan och stek som pannkakor.

Inga kommentarer: