söndag, juni 19, 2011

Tekakor utan fett

Tomt på bröd i huset. Överallt. Daniel spelar boll så jag passade på att baka, vet att han tycker det är "mysigt" att komma hem till brödlukt :-) Hittade det här enkla receptet på nätet, det finns verkligen en uppsjö av recept men det här receptet tilltalade mig. Why? Jo, i i många recept på tekakor skall havregrynen ligga i blött i minst 2 timmar, men inte i det här receptet. Man kokar en gröt, och på så vis mjuknar havregrynen - och du får ett saftigt bröd. Degen rörs ihop snabbt till kletig konsistens som du klickar på plåtar, plattar till, naggar och jäser 45 min. Snabbt, SAFTIGT och med en fantastiskt smak! Smakar verkligen rustikt tack vare "gröten". Vet ni vad? Egentligen skulle det vara smör i, men jag missade det. Resultatet blev nog ett luftigare bröd, lite segt på bra sätt. Efter två dagar är det fortfarande saftigt. Ett favvorecept redan!!




20 st

3 dl fiberhavregryn
5 dl vatten
1 tsk salt
ev 100 g smör
1 dl sirap
2 paket jäst
5 dl mjölk
1 1/2 liter vetemjöl

Koka ihop gryn, vatten och salt i ca 3 minuter. Rör sedan ner smör och honung. Låt svalna. Värm mjölken till fingervarmt. Smula sönder jästen i en bunke och tillsätt mjölk, rör tills jästen löst sig. Tillsätt "gröten" och mjölet. Det ska vara kletigt. Klicka ut på plåt med bakplåtspapper. Mjöla fingrarna och platta till dem. Nagga. Jäs under bakduk i 45 min. Grädda i 225°, nederst i ugnen, i 8-10 min. Låt svalna på galler.

2 kommentarer:

Marile sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Marile sa...

Hej
Undrar en sak. I receptet står det sirap och i texten står det honung. Vilket är fel eller ska det vara båda? Om båda saknar jag mått på honungen. ☺️