lördag, juli 30, 2011

Citronglass

Bilden tillhör Ica

Tillhör ni en av dem som inte tycker om citronglass? Jag trodde inte jag gjorde det tills jag blev bjuden på den här desserten; citron fylld med citronglass. Ååååhh..krämig och len glass som rörs ihop snabbt och som inte kräver glassmaskin. Jag har ingen egen bild så jag har lånat den här på Ica. På bilden serveras glassen med varma kärsbär men jag tycker less is more ...

4 personer

4 citroner
2 äggulor
1 1/2 dl florsocker
2 dl vispgrädde

Skär toppen av citronerna (spara dem) och gröp försiktigt ur dem med gaffel eller sked. Det får inte gå hål på dem. Ta tillvara juicen, ca 2 dl. Skär av en bit på undersidorna så de kan stå stadigt, men akta så du inte skär av för mycket så det blir ett hål. Vispa äggulor och florsocker poröst. Vispa grädden fast. Vänd ihop grädde, äggsmet och citronjuice och fyll citronerna. Frys i ca 4 timmar. Frys resten av smeten i en bunke. Tag fram citronerna en stund innan de skall serveras, lägg gärna på mer glass och sätt ev på citrontopparna.

Inga kommentarer: