torsdag, juli 21, 2011

Lax på grillen

Igår var vi hemma och mina föräldrar på grill- och spelkväll (en mycket trevlig tradition). Som jag sagt förut så är min mamma så himla grym på matlagning och bakning. Hon (ja, pappa stod för det i glasen) bjöd på lax som hon grillade i foliepaket. Till det serverades färskpotatis och SUPERGOD kall fisksås. Jag skulle kunna äta den med sked. För er som bor i Trollhättan så finns den att köpa på Ica Jätten (och i deras fiskbil). Det är Jätten som gör såsen och jag har receptet eftersom jag själv stått bakom disken och gjort den. Den heter "Fisksås". Dill, dijonsenap, honung, vitvinsvinäger .... kolla in här för att kika på receptet.

Mamma hade kryddad laxen rikligt med grovsalt och citronpeppar. Toppat den med färsk dill. Sen gjorde hon ett foliepaket och grillade laxen i ca 20 minuter, tills köttet började falla isär. Såååå gott!! Jag älskar lax!

Vilken fisk grillar ni? Vill ha tips!


4 personer

1,2 kg färsk lax
grovt salt/flingsalt
citronpeppar
dill

Inga kommentarer: