torsdag, juli 14, 2011

Marängfrosting

Åååhh.. änglalik frosting. Vit som snö och len som sammet. Smakar sött och med en mild ton av vanilj.

Har länge velat göra marängfrosting men avstått eftersom jag inte tycker om maränger. Fann inspiration på Bullmammans blogg och bestämde mig att trots alla förutfattade meningar att testa! Det visade sig att det inte alls smakar så mycket maräng som jag befarade. Smakar mest fluffigt sött, som marshmallowsfluff. Enkelt var det att göra också.

Frostingen smakar fortfarande toppen efter 2 dagar i kylskåp!


På bilderna har jag garnerat chokladcupcakes. Recept finns här


Till 12 normalstora/24 min cupcakes

1 1/3 dl socker
1/2 dl vatten
1 äggvita
lite citron
1/2 tsk vaniljsocker
ev färg

Vispa äggvita och vaniljsocker till hårt skum. Koka upp socker och vatten och häll droppvis detta över äggviteskummet samtidigt som du vispar på full hastighet. Häll ner lite i taget tills allt är slut. Vispa till marängen kallnat och är tjock, du skall kunna vända bunken upp och ner. Skulle den inte tjockna ställer du bunken i vattenbad och fortsätter vispa tills marängen tjocknat. Sedan vispar du den kall. Häll upp i spritspåse och låt vila en liten stund i kylskåpet innan du spritsar.

2 kommentarer:

Bullmamma sa...

Så fina de blev :D

Sara sa...

Tack! Fast de stannade inte så som jag hade önskat. Ska vispa frostingen mer nästa gång!
Kram Sara