tisdag, september 27, 2011

Äpple- & morotslimpa




Det är nåt visst med att baka limpor tycker jag. Det känns så robust och husmoderligt. Det får mig att minnas mammas brödbak på 80-talet.

Idag blev det en äpple- och morotslimpa. Det gäller att ta tillvara på höstens goda äpplen. Nu är det iof bara 1 dl äpple i degen, men ändå...!

Äpple + morot gör limpan saftig och full av nyttiga fibrer. Limpan blir ganska kompakt men saftig och med fyllig och underbar smak, dock inte av äpple och morot! Det bästa är nästan att den blir godare dagen efter, då har den saftat till sig. Brödet får vacker struktur.
Jag skivar min nygräddade limpa, lägger den i en fryspåse och fryser sedan ner den. Du kan ta uppbrödet direkt från frysen och lägga ner i brödrosten eller lägga fram det 10 minuter innan frulle och du har ett färskt frukostbröd.

Vilken är er favoritlimpa?

1 bröd

3 dl vatten
25 gram jäst
2 msk olja
1 1/2 tsk salt
1 tsk socker
5 msk hela linfrön
2 dl rivna morötter
1 dl rivet äpple
ca 8 dl mjöl (jag använder hälften vetemjöl
+ hälften rågsikt/grahams/dinkel)

Värm vattnet så att det blir fingervarmt, 37 grader. Smula ner jästen (eller häll ner, om du har torrjäst) i en bunke och lös det i lite av vattnet. Tillsätt resten av vattnet, olja, salt, socker, riven morot och rivet äpple. Tillsätt mjölet, lite i taget. Blanda degen väl innan den får jäsa övertäckt med bakduk i ca 45 minuter.

Smöra och mjöla en form. Häll ner degen i formen och låt den jäsa ytterligare ca 25 minuter. Pensla brödet med vatten och strö på linfrön. Grädda sedan brödet i ugnen, 200 grader i ca 40-45 minuter. När du satt in brödet släng då in 1 dl vatten i botten på ugnen och stäng fort. Då får du en hård yta. Ta ut brödet ur formen och låt det svalna på galler.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack för receptet, det här gör jag mkt nu
Latmajas bröd


1 pkt jäst
12 dl kallt vatten
4 tsk salt
4 tsk flyt honung
400 g dinkel
ca 1 kg vetemjöl special

Rör ut jästen i det kalla vattnet
Tillsätt honung och rör till det löser sig
Tillsätt salt, dinkel och vetemjöl special
Jäs 2 timmar
Degen som är ganska lös hälls sen upp på en långpanna, hjälp till med en slickepott men rör den inte för övrigt
Sätt ugnen på 250 gr
Jäs 25 min
Sätt in långpannan i nedre delen av ugnen samtidigt som du sänker till 225 gr
Grädda 25 min.
¼ av satsen kan göras till 1 bröd