måndag, september 26, 2011

Kringlor

Här har jag rullat degen i längre korvar, kringlorna jäser inte ihop utan hålen är kvar efter gräddning. Grädda dem i max 6 minuter!

 Penslade i smör och doppade i strösocker. Servera genast!



Här har jag inte rullat degen i jättelånga korvar. Då blir kringlorna mindre och de jäser ihop. De behöver någon/några minuter extra i ugnen.


Åh, ljuva barndomsminnen! Jag minns när jag var liten och vi bodde i radhuset. Mamma var, och är fortfarande, värsta bullmamman. Hon var dagmamma och bakade allt matbröd, vetebröd och kakor. Dagbarnen var överlyckliga. Själv minns jag att jag jublade av lycka när jag hos min kompis fick äta "köpebröd", dvs Skogaholmslimpa. Det var lyx för mig! Dock ändrade jag snabbt uppfattning; hembakat ÄR ju godast.

Mamma bakade kringlor när jag var liten. Jag fick hjälpa till att pensla dem med smör och doppa dem i socker. Sedan avnjöts de ihop med ett glas kall, röd mjölk. Oftast satt mamma och bläddrade i en veckotidning, på lördagar gällde "Melodikrysset" och "Ring så spelar vi". Vad pappa och brorsan gjorde minns jag inte. Antagligen kollade pappa tipslördag och brorsan lekte med StarWars. Jag vill tillbaks till det ljuva -80 talet!

Det här är mammas recept på kringlor! De går snabbt att göra och degen blir smidig tack vare hjorthornssaltet. Tänk på att hållbarheten är något kortare än vanligt vetebröd så frys gärna in dem - med eller utan smör och socker.

Degen är inte så söt, den påminner lite om doughnuts i smaken. Just därför tycker jag det behövs lite socker på kringlorna.

18 st

100 g smör
2 dl mjölk
1/2 paket jäst (för sött bröd)
1/2 dl strösocker
1 krm salt
1/2 tsk hjorthornssalt
ca 7 dl vetemjöl

pensling
50 g smör

garnering
ca 1 dl strösocker

Smält smöret och tillsätt mjölken. Värm till fingertemperatur, 37 grader. Smula ner jästen (eller häll om du har torrjäst) i en skål och häll över den varma vätskan. Rör så jästen löser sig. Tillsätt socker, salt och hjorthornnsalt och sist mjölet. Spara lite till utbaket, degen ska INTE vara torr. Täck med bakduk och låt jäsa på dragfri plats i 30 min.

Knåda ihop degen och dela sedan i 18 lika stora bitar. Jag brukar använda våg. Rulla bitarna till ungefär 40 cm långa rullar och forma till kringlor. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper. Täck med bakduk och låt jäsa i ytterligare 30 minuter. Sätt ugnen på 250 grader.

Grädda kringlorna mitt i ugnen i 6-8 minuter. Om du gjort stora kringlor (dvs rullat degen i längre korvar) behöver du inte grädda kringlorna mer än 6 minuter. Pensla dem med smält smör medan de är varma. Doppa i strösocker.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt! Jag ska nog testa baka kringlor nån dag! Men hur viktigt är hjortronsaltet? Blir det helt galet om man skippar det? :)

Sara sa...

Nåt jäsmedel behövs, om du inte vill ha platta kringlor :-) Det går bra med bakpulver också, öka isf på mängden med nån halv tesked. Lycka till :-)

Kram Sara