söndag, september 11, 2011

Sparris- & spenatpaj



På måndagar har vi kvällsplanering på jobbet. Jag lovade mina kollegor att jag skulle fixa nåt att äta. Smörgås i all ära, men ibland kan man lyxa till det.

En kollega äter inte kött så genast där blev jag begränsad. Surfade runt och hittade ett recept från Allt om mat på sparrispaj (se receptet här). Dock hade jag inte så mycket (fryst) sparris hemma så jag fyllde även pajen med spenat och gul lök.

Wow, vilken kanongod paj, kollegorna bad om receptet! Parmesanosten gör verkligen succé! Den här passar utmärkt ljummen på t ex påskbuffén, studentskivan eller som en ensam rätt med en god sallad. Testa gärna att steka med lite bacon, då får du en lite matigare paj.

I receptet hos Allt om mat skall du ha färsk sparris som du kokar men jag tog 100 g fryst + 200 g fryst spenat som jag stekte i smör med 1 finhackad, gul lök.Kryddade med salt och peppar. Jag tycker en paj smakar mer om man bryner på grönsakerna, men det är en smaksak. För övrigt följde jag receptet fullt ut.

Testa den här! Jag lovar, ni kommer älska den!

2 kommentarer:

Nina sa...

Vilken inspirerande blogg. Letade recept och trillade in här. Skulle skynda iväg och handla men...sitter fortfarande här och skriver ner dina recept.. insåg precis att det är lika bra att lägga till som bokmärke.

Mycket bra blogg!

Sara sa...

Hej Nina!
Va glad du gör mig ... tack! Kul att du gillar mina recept, de är enkla men med slående resultat! Ska du testa nåt speciellt?

Kram Sara