fredag, oktober 28, 2011

Tryffelchokladkaka




Mmmmmmmm... alla chokladälskare där ute .... akta er!!! LCHF? Ja, ta bort eller minimera sockret så har du det ....

Det här kommer vara bland det godaste du ätit! Det bästa är att den bara blir godare och godare ju längre den får gotta till sig i kylskåpet.

Att baka en chokladkaka utan mjöl ger en speciell kaka - den kan inte bli torr! Den blir mer chokladig och "tryffelaktig" i smak och konsistens. Den här kakan blir tät och kompakt samtidigt som den är luftig och lätt. Påminner om kladdkaka fast den är mer fast ... och mycket lyxigare! Det här är en kaka du snabbt svänger ihop och jag lovar er, den här imponerar på alla!

Den här står dig upp till 5 dagar i kylskåpet! Och den smakar bara bättre efter par dagar ...

Jag halverade satsen och gräddade kakan i en liten springform. Hade inne kakan i ca 30 minuter.

Receptet har jag hämtat hos Bake my day

225 gram smör
340 gram mörk choklad (jag använder Odense 55%)
6 ägg
200 gram strösocker

Smält smör och choklad. Vispa ihop ägg och strösocker. Blanda ner chokladsmeten i äggblandningen och häll sedan allt i en smörad och mjölad (undvik mjöl om den skall vara glutenfri) springform. Klä springformen med aluminiumfolie utanpå och sätt i en hög långpanna eller stor gratängform, till hälften fylld med hett vatten. Låt grädda i 175 grader, längst ner i ugnen, i ca 1 timme eller till kakan verkar ha satt sig och ytan inte är klibbig längre. Ta ut och lyft ur springformen, låt svalna helt innan du serverar den. Förvara i kylskåp och baka den helst en dag innan den skall ätas.

3 kommentarer:

Cissy sa...

Hej! Den här kakan var verkligen toppengod! Den blir vår bröllopsdessert i sommar :) Fin blogg du har! Hoppas det är okej att jag lägger in ditt recept på min blogg med :) Kram

Sara sa...

Hej, va kul att du gillar receptet! Klart du får lägga upp det på din blogg! Länka gärna till mig :-)

Kram Sara

Anonym sa...

Wow, den här kakan var verkligen något i hästväg! Den fick en given plats på senaste dopet och var älskad och hyllad! :) Är det ok om jag delar receptet på min blogg? Jag länkar naturligtvis till dig.