torsdag, oktober 20, 2011

Snabba cookies

Till vänster med chokladdragéer, till höger har jag knådat in strösselconfetti

 Silvernonstop, från Strössel och annat

Mininonstop, från Tårtdecor

Ännu en gång har jag lyckats! *stolt* Ett turbosnabbt recept som bara ger så goda kakor!

Har "försvenskat" amerikanska cookies till ett recept som smakar mer svenskt. Det lät konstigt va? Jag har i princip tagit en mördeg som jag sedan pimpar med t ex nonstop eller knådar ner strössel i. Resultatet blev knäckiga kakor med uuunderbaaar smörig smak. Snälla, snälla, snälla, baka de här!

Smöret gör verkligen sin del i de här kakorna, så ta INTE margarin - då får du inte den där smöriga, knäckiga smaken.

Självklart kan du frysa kakorna ... om det blir några över!

20 kakor
100 g smör
1 dl socker
2 1/2 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
nonstop (eller annan choklad)

Mixa ihop samtliga ingredienser förutom non stopen. Arbeta ihop degen, den kan tyckas väldigt smulig men arbeta den noga så kommer den gå ihop. Rulla till 20 bollar, lägg på plåt med bakplåtspapper. Platta till något och tryck ner nonstop. Gräddas mitt i ugnen,170 grader, i 15-20 minuter.


15 kommentarer:

Helena Ljunggren sa...

Så ljuvliga! Riktigt söta...

Anna sa...

En sådan skulle jag inte tacka nej till, ser fantastiskt goda ut. Tack för igår, pärlan! <3

Sara sa...

Tack Helena! Du tar grymt fina bilder!

Anna, välkommen till Knorretorpet <3

Mia sa...

Tack för grymt bra blogg!! Alltid lika kul att läsa & kika i!!!
Mvh Mia

Sara sa...

Tack, Mia! Välkommen åter :-)

Kram Sara

Linda sa...

Misslyckas alltid men platta kakor. Hur mycket plattar man till dom? Mina flyter ut över hela plåten.

Sara sa...

Om dina kakor alltid flyter i - ha i mer mjöl! De här ska bara plattas ut lite, så du får plats att trycka fast 3 nonstop! De flyter inte ut jättemkt. Lycka till!

Kram Sara

Linda sa...

Åh dessa ska jag testa i helgen...tack för en fantastiskt inspirerande blogg!

Sara sa...

Hej Linda! Tack söta du för fina ord :-)
Testa dem här och återkom m resultatet!
Kram Sara

Katrin sa...

Hej! Jag misslyckades, de smulade och var jättesvåra att göra till platta med nonstop i, gick bara sönder... Försökte göra 60st (fest) men blev bara fyra. Hur stora bollar ska jag göra och hur för att de inte ska smula? / katrin (Jonas är min chef :D )

Sara sa...

Ånej va tråkigt! Jag arbetade min för hand efter att ha mixat ihop degen. Men minska på mjölet och känn om degen är lagom. En sats ger 20 kakor. Lycka till! Jonas? Min bror? :-)

Kram Sara

Katrin sa...

Hej! Ja jag provkörde kakorna på ett par familjmedlemmar o de gillade dem, det är nog bara jag som tyckte de blev så fula. Du fick så jämna kanter, perfekt form - mina blev bräckliga, sprickor och fula :( .

När du rullar dem, ska de vara "kladdiga" som typ chokladbollar? Lättare att forma? Sen kanske platta endast i mitten på plåten, inte i handen? Är värdelös på baka...

Ja jag gjorde ju trippelsats, alltså skrev fel inte fyra utan det blev 40. Ska göra endast enkel sats nästa ggn.

Jepp din bror! :)

Sara sa...

Katrin! Rulla dem i handen, lägg på plåt. Platta till dem lite m fingertopparna. Tryck ner tre nonstop så nära varandra som möjligt. Kanterna spricker då MEN 'tryck/nyp' dem igen - då spricker de inte!

Jag bjöd lilla Olle på en kaka i lördags :-) Dock inte Jonas!!

Kram Sara

Sara sa...

...alltså nyp ihop kanterna!

Katrin sa...

Tack!! Det ska jag testa, vill verkligen lyckas - ska ha till dotterns Namngivning om ett par v. Helt rätt att hoppa över Jonas, han är redan hypad på socker ;) tack, svingoda kakor! Kram