torsdag, december 01, 2011

Kolakakor med pepparkakssmak



En ny favorit bland julkakorna. Jag älskar pepparkakor men ska villigt erkänna att jag helst "skänker" bort pepparkaksbaket till min mamma. Hon har det bästa receptet på pepparkakor! De blir sjukt smörigt spröda och har en GRYM smak - finns inget som slår dem. Men nu tillbaks till de här goda kakorna. De här påminner om pepparkakor men går så mycket snabbare att göra. En bunke, en plåt ... 15 minuter i ugnen!

Jag gräddar dem i 15 minuter, tills de fått gyllenbrun färg, och då blir de spröda i kanterna och lite sega i mitten. Vill du ha dem genomgräddade har du dem ett par minuter längre i ugnen.

Ett tips: Lägg ett gäng kakor i en fin burk och ge bort i julklapp. Garanterat uppskattat!

ca 25 stycken

100 g rumsvarmt smör
1 dl socker
2 msk ljus sirap
2 1/4 dl mjöl
1/2 tsk bikarbonat
1 tsk malen nejlika
1 tsk malen ingefära
1 tsk malen kanel
1 tsk vaniljsocker

Sätt ugnen på 175 grader. Rör ihop smör, socker och sirap till en krämig smet. Tillsätt övriga ingredienser och arbeta ihop till en kletig deg. jag använder händerna! Rulla till två längder och lägg på en plåt med bakplåtspapper (på längden). Platta till dem något. Gräddas mitt i ugnen tills längderna flytit ut och fått en gyllenbrun färg. Skär längderna i sneda bitar medans de fortfarande är varma. Låt svalna på plåten.

Inga kommentarer: