torsdag, december 29, 2011

Mozzarellafyllda biffar


Här serverad ihop med mitt hembakta hamburgerbröd
och superenkla, kalla parmesansås


Mums, det här blev kalas! Kalvfärsbiffar (ta vilken färs du vill) fyllda med mozzarella och soltorkade tomater. Färsen kryddade jag med vitlök och oregano.

Det här är riktiga festbiffar som du kan servera som hamburgare eller med t ex en god grönsallad + en kall sås. Jag stekte grönsaker och serverade ett halvt hamburgerbröd (recept finns här) till samt kall parmesansås. Mmmmm... det var himlen för smaklökarna!

Tänk på att inte steka biffarna för länge och på för hög värme - då spricker de lätt och blir torra.

Räkna 1 biff/person!

4 stora biffar

500 g valfri färs
1 ägg
1 riven vitlöksklyfta
1 tsk torkad oregano
1 msk tomatpure
1 tsk salt
svartpeppar

Fyllning
100 g (1/2 paket) mozzarella
6-8 soltorkade tomater i lag

Blanda ihop färssmeten och låt vila minst 5 min. Tärna mozzarella och soltorkade tomater. Dela färsen i 4 "delar". Dela sedan varje del i mitten (så du har 8 bitar) och rulla till biffar som du plattar till. Lägg lite fyllning på 4 bav biffarna, lägg sedan de andra 4 biffarna på. Nyp försiktigt ihop kanterna. Stek i smör + olivolja på medehög värme, ca 5 min på varje sida. Sänk gärna värmen och låt eftersteka. För hög värme = ej färdiga i mitten och torra.

Inga kommentarer: