lördag, januari 14, 2012

Kladdkaka i kastrull

 Här ihop med grädde och marinerad ananas (ananas, råsocker och rom)


Här med hallon, gräddad i en form på 26 cm

Här gräddad i en form på 20 cm

Jahopp .. då var man i kladdkakefarten igen då. Det var länge sen nu. Aaaalldeles för länge sen om du frågar min kära sambo.

Kvällens kaka rörde jag ihop i en kastrull, det har jag aldrig testat förr. Snabbt och smidigt!

Var dessutom så järv att jag kom på ett eget recept. Eller ... eget och eget, hur unikt kan ett kladdkakerecept bli?

Kan varmt rekommendera er det här receptet. Kakan är godast kall enligt min smak, den blir lite segare och chokladigare då.

100 g smör
2 dl strösocker
2 ägg
1 krm salt
1 1/4 dl vetemjöl
1 dl kakao
1 1/2 tsk vaniljsocker

Sätt ugnen på 175 grader. Smöra och ströa/mjöla en rund springform. Använder du en form på 20 cm blir det en högre kladdkaka. Gräddningstiden blir då längre. Räkna med 18 minuter. Tar du en form på 26 cm är 15 minuter lagom. Olika ugnar kräver olika tillagningstider.

Smält smöret och dra åt sidan. Rör ner socker och sirap med en slickepott. Knäck ner äggen och blanda snabbt ihop. Tillsätt övriga ingredienser och rör försiktigt ihop. Häll i önskad stor form och så in i ugnen. Serveras med fördel dagen efter eller efter ett tag i kylskåpet.

1 kommentar:

Therese sa...

Den kakan såg ju helt fantastisk ut! Och ananasen till -MUMS! Du har verkligen en jättefin blogg som jag flitigt följer. Tack för massa inspiration...Kram =)