onsdag, februari 22, 2012

Fiskpudding

 Serveras på farmors tallrikar



Okej, vilken sida är ni på? Är ni för eller emot fiskpudding?

Jag minns när jag gick i skolan. Jag fullkomligt ÄLSKADE fiskpudding. Ett måste till var kokt potatis, skirat smör och kokta ärtor. Och är så än idag. Mina vänner hatade denna rätt och jag minns att jag nästan skämdes över min aptit ...

Det kom att dröja innan jag åt det igen. När jag började plugga till lärare 2005 åt jag fiskpudding på min praktikplats och HERREGUD vilket halleluja-moment!

Nu spanar jag ständigt på jobbet när det blir fiskpudding och lyckan är total när dagen är inne för denna rätt. Gud nåde barnen om de äter upp den. Eller om jag blir sjuk. Sist gång var kökspersonalen så gulliga att de skickade med mig ett rejält lass hem.

Här har ni alltså världens godaste recept på fiskpudding!

ca 4 personer

400 g vit fisk, t ex torsk eller sej (eller både och)
1 finhackad gul lök
2 dl ris
 3 ägg
4 dl mjölk
smör
salt och vitpeppar

Fräs löken mjuk i smör. Skär fisken i bitar och lägg i en kastrull ihop med löken. Täck fisken med vatten. Koka upp och låt låt småsjuda ihop med 1 tsk salt i ca 5 minuter. Sila över fonden (vattnet) till en annan kastrull och tillsätt riset och låt koka i ca 20 minuter. Tillsätt mjölken och låt det koka in i riset, det skall bli grötigt. Rör sedan ner äggen och tillsätt fisken. Rör till en jämn smet. Smaksätt med salt och vitpeppar. Fyll i smörad form och grädda i 200 grader, i 25-30 minuter. Servera med kokt potatis, ärtor och skirat smör.

8 kommentarer:

Astrid sa...

Vill bara berätta att jag är helt ny här men att detta redan är en av mina favoritbloggar! Vilka fina bilder och smarriga recept, jag har redan provat att laga flera :)! Grymt bra blogg!!

Vardaxlyx sa...

Detta recept snor jag =)
Kramkram

Vanja sa...

Detta enkla recept har jag också efter min älskade mamma. Jag håller med dig. Jag älskar FISKPUDDINGEN.

Sara sa...

Vanja ..visst är det bara sååå gott?!

Vardaxlyx: Sno på du ;-)

Tack Astrid, vad glad jag blir! Kul att du testar mina recept!

Kram Sara

Katta sa...

Älskar fiskpudding!

Catrin (Lillstrumpa) sa...

Fiskpudding är såååå gott! Min favorit också när vi får det på jobbet :) Jag tänker som du och hoppas på att barnen inte äter för mycket...

Ska det vara matris eller grötris i?

Michael Baggelin sa...

Trevlig, vi gör en variant med rödlök, arbodioris och potatismos samt purjolök... Till detta potatismos

Emma sa...

Har gjort denna fiskpudding många gånger, älskar också fiskpudding!
Jag undrar vad du tror och andra här på sidan såklart om det hade varit gott att sätta lite räkor i fiskpuddingen också?
undrar också vilket slags ris som ska användas, har alltid haft vanligt ris men undrar om grötris är bättre?

Mvh Emma