söndag, april 22, 2012

Crème brûlée


 Bränn av med råsocker, rörsocker eller brun farin



Oj oj oj oj, ny favvodessert! Har ni inte testat att göra det här hemma så gör det! Så enkelt att göra och med ett resultat som är löjligt gott.

Vi köpte en brännare och ville (efter lång väntan) testa den. Så vi bestämde oss för att göra crème brûlée. En överskattad dessert har jag alltid tänkt. Skall då tillägga att jag nog aldrig ätit den innan. Dessutom har jag fått för mig att den är svår att göra.

Döm av min förvåning ...! En dessert som går så snabbt att göra och som kan förberedas lång tid innan gästerna kommer. Det går i princip lika fort att göra 10 st som 2 st. Det enda som görs vid servering är att du bränner av dem (brännare finns på Cervera bl a).

Crème brûlée smakar vanilj och har en krämig, len och lyxig konsistens. Och ytan är knäckig och hård. Mums för själ och mage!

Receptet hittar ni här.

Inga kommentarer: