fredag, april 13, 2012

Syltkakor


"Marimekkoskålen" är ett fynd från Ullared. Varför
köpte jag bara en? De är ju perfekta till t ex desserter

Jag är, och har aldrig varit, riktigt förtjust i kombinationen småkaka + sylt. Men jag tycker de är vackra att titta på. Idag gjorde jag en egen variant på sylkaka med minimalt antal ingredienser. "Fyllde" med jordgubbssylt. De gick turbosnabbt att göra och var faktiskt inte så pjåkiga... Smöriga i smaken och riktigt spröda!

Halvera satsen om du inte vill göra så många, det brukar jag göra. Annars kan de frysas in ...

På bilderna har jag gjort minikakor och fick ut 50 st på en sats, vill du göra normalstora får du ut 25 st. Tänk på att grädda minikakorna något kortare tid.

25 st normala/50 st mini

200 g smör
1 dl socker
4 1/2-5 dl mjöl
2 tsk vaniljsocker

valfri sylt

Hacka/mixa ihop smör, socker, mjöl och vaniljsocker. Rulla till korvar och dela i 25/50 st lika stora bitar. Rulla, platta till och lägg på plåt. Gör en liten grop och nyp ihop kakorna om de spricker i kanterna. Fyll med sylt. Grädda i 175 grader, i mitten av ugnen, i 10-15 minuter beroende på ugn och storlek på kakorna.

1 kommentar:

kiwiberries sa...

det lät ju super enkelt. ska nog göra dessa ikväll!