lördag, juli 21, 2012

Syltbrysselkex




En klassiker från  S j u   s o r t e r s   k a k o r. Är inte superförtjust i småkakor med sylt i/på, men här snackar vi pyttelite.


Visst är de söta? På bilderna ser ni minikakor, fick ut 80 st på en sats. 


Hade bara 3 dl vetemjöl så resten blev rågmjöl, därav den lite mörkare färgen på kakorna. Kände ingen direkt skillnad på smak.


Gå-bort-tips : Lägg ett gäng kakor i en fin påse och knyt ihop med ett snöre!

ca 50 st (eller 80 mini)

4 1/2 dl vetemjöl
1 dl socker
2 tsk vaniljsocker
200 g smör

garnering
pärsocker
sylt


Hacka samman ingredienserna och forma till rullar, drygt 4 cm i diameter. Rulla dem i pärlsocker, skär i skivor och lägg på plåt med bakplåtspapper. Gör en liten fördjupning och fyll med sylt. Gräddas mitt i ugnen, 175 grader, i ca 10 minuter.

5 kommentarer:

Marja - Baka Sockerfritt sa...

Väldigt fina kakor du har gjort! Älskar "sju sorters kakor", där får jag mycket inspiration från.

Anna sa...

Har precis bakat dem nu, tack för tipset! De gick hem :) Pöss

Julia sa...

Hittade hit när jag Googlade på Sega hallonrutor. Tänkte höra om det är okej om jag länkar hit från min blogg och lånar en bild från din blogg på dina Halllonrutor och tipsar om receptet.

Du har en väldigt lättläst och inspirerande blogg med fina bilder (och goda recept, så klart).

Just hallonrutorna är ju perfekta med snabbheten att göra och minsta möjliga disk :)

Sara sa...

Tack Maja :-)

Anna, du är allt redig du. Gick de hem hos J?

Julia, tack för dina fina ord! Självklart för du låna bild & länka, tack för att du frågar! Kul att mina recept är enkla att följa, det är meningen :)

Kram Sara

Lottzys matblogg sa...

Jag ÄLSKAR kakor och de här är ju bedårande och verkar lagom jobbiga.