onsdag, september 12, 2012

Grötfrallor




De absolut  b ä s t a  frallorna jag någonsin bakat! Antagligen de  e n k l a s t e  också!

Gröten i degen gör frallorna sååå sjukt saftiga och jag ljuger inte om jag säger att jag skulle kunna äta upp en halv sats utan problem.

Angående mjölet så brukar jag ta 2/3 vetemjöl och 1/3 t ex rågmjöl eller grahamsmjöl. Finns inga regler här, ta vad du vill. Du kan även ha i vetekli, fiberhusk, linfrö. Tänk på att inte mätta degen för mycket med mjöl, då blir de inte saftiga.


18 st

1 1/2 dl havregryn/fibergryn
2 1/2 dl vatten
50 g smör
2 1/2 dl mjölk
1 paket  jäst
1/2 dl socker eller sirap
1/2 tsk salt
ca 1 l mjöl
.
Koka samman havregryn och vatten till en gröt. Klicka i smöret och rör försiktigt så att det smälter. Blanda i mjölken och smula därefter ner jästen och rör tills den löser sig i gröten. Häll över i en stor bunke. Rör ner socker eller sirap och salt och arbeta därefter ner mjölet. Använd så mycket som behövs för att få en fin degkonsistens där degen släpper bunken. Jäs alltsammans under duk i 30 minuter. Baka ut till små bullar, rulla dem i mjöl och lägg på plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa i ytterligare 30 minuter under duk. Grädda i 250 grader i cirka 6 minuter. Låt svalna på plåt.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Gottigt! Dessa ska bakas snart!!! Kram och tack för igår!!!

Jess sa...

Bakade i helgen, är saftiga och goda i flera dagar! Tack för ett bra recept :)
Din blogg har nu blivit min vardagsläsning, tack! :)

Anonym sa...

Jag bakar dessa med jämna mellanrum. De är vansinnigt goda. Jag brukar tillsätta rivna morötter och chiafrön och ibland sätta riven ost på.