onsdag, september 05, 2012

Mazarinmuffins


 Gräddade i små aluminiumformar. Halvera gärna receptet och du får 20 st!



Omöjliga, OMÖJLIGA att misslyckas med. Du bara rör ihop smeten med en sked/slickepott.

Dessutom blir de inte torra utan sådär saftigt goda med tydlig smak av mandelmassa och bittermandel.

Perfekta att frysa in eftersom de kan ätas direkt ur frysen, de blir inte stenhårda. Pudra dem gärna med florsocker innan servering.

På bilderna har jag gräddat muffinsen i små aluminiumformar, kanske 2 tsk smet i varje. Fick ut 20 st på ett halvt recept. Gör hur du vill, tänk på att inte grädda dem för länge om du gör dem mindre. Jag gräddade mina i 10 minuter.

ca 20 st normala

250 g mandelmassa
150 g rumsvarmt smör
1 dl socker
2 ägg
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 droppar bittermandelolja
 mandelspån eller riven mandelmassa att toppa med

Rör ihop riven mandelmassa, rumsvarmt smör och socker. Rör ner ägg och övriga ingredienser. Fördela i formar, till drygt hälften, strö ev över mandelspån eller riven amndelmassa och grädda mitt i ugnen i 200 grader, i ca 15 minuter.


2 kommentarer:

Alexandra sa...

Vill prova, vill prova, vill prova! Det kommer sluta med att jag driver ett bageri med all inspiration som finns överallt :)

Sara sa...

Testa dem!! Såååå enkla! Dödens goda ..

Kram Sara