tisdag, september 04, 2012

Tacofisk




Jag står i köket och improviserar ihop den här rätten. Min sambo kommer in, stannar till ... och undrar förvirrat:

- Men ... vad gör du?
- Vaddå?
- Men har du tacofärs på fisken?
- Ja? Vaddå då? Man måste ju testa lite nya saker. Det kommer bli svingott!
- Hm ... nja ...
- Vi får väl se ....

En stund senare låt det så här från andra sidan bordet:

- Fan va gott det var. Otippat gott .... Jag trodde ärligt talat inte det!

Ja det här blev riktigt gott! Överbliven tacofärssom resulterade i den här rätten. Tycker ni om tacos, tycker ni om det här! Behöver inte gå in på hur det smakar .... :-)

2-3 personer

400 g torsk (1 block)
runt 1 dl tacokryddad färs
salt
vitpeppar
2 dl grädde
1/2 dl tacosås
2 msk Maizena
1/2 röd paprika
ost

Dela den tinade (går bra med fryst men tänk på tiden i ugnen) fisken i bitar och lägg i en ugnsform som är lagom för att fisken skall täcka botten. Salta och peppra. Strö över färs och tärnad paprika. Rör ihop grädde, tacosås och Maizena och häll över. In i ugnen, 200 grader, i 15 min (25 min om fisken är fryst), ta sedan ut fisken och riv/skiva över ost. Höj upp fisken och vrid upp till 250 grader och gratinera i ca 5 min till osten fått färg.

Inga kommentarer: