onsdag, oktober 10, 2012

Banancupcakes

 Här gräddade i silikonform - utan muffinsformar


In i frysen med er ...

Kan va "mitt" bästa recept på cupcakes .. i alla fall bland de bästa. Hur som helst så vinner de kategorin "S a f t i g a s t"! Fast kan nåt med banan i bli torrt? De här måste ni baka!!

Receptet kan jag inte ta åt mig äran för, hittade det hos Söta saker (fast jag mosade bananen istället för att skiva den).

De är superenkla att lyckas med och håller sig färska fleeeera dagar! Men gör som jag - baka ett gäng och frys ner direkt. 

ca 15 normala

125 g rumsvarmt smör
2 dl socker
2 ägg
1 1/2 dl mjölk
4 1/2 dl vetemjöl
en nypa salt
1 tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver (eller enbart 2 tsk bakpulver om du ej vill ha dem så toppiga)
1 mosad banan

Rör ihop smör och socker, tillsätt äggen ett i taget - det gör inget om det blir grynigt, det går ihop sen. Rör ner övriga ingredienser och fyll muffinsformar (gärna ställda i muffinsplåtar) till 2/3. Grädda i mitten av ugnen, 175 grader, ca 20 minuter (kortare tid om du gör minisar).

Inga kommentarer: