torsdag, november 01, 2012

Spaghetti & köttfärssås - barnmat

 Här har jag fyllt i silikonformar. Lätt att stjälpa ut maten när den är fryst.

Här har jag fyllt bullformar. In i frysen och när det fryst : lägg över i fryspåsar.

Wow, vilken hit! Det här receptet är jag grymt stolt över. En smakrik rätt som med lite salt skulle gå hem hos oss vuxna. Jag har insett att Tyra tycker om smakrik mat, vilket jag tror många bebbar gör. Vitlöken och oreganon ger fin smak. 

Perfekt att frysa in. Späd gärna med mer vatten, det är ju så olika hur våra bebbar vill ha sin mat.

Blir ca 1 kg = 5 portioner á 200 g (5 stora barnmatsburkar)

200 g kokt pasta
200 g nötfärs
2 morötter
1 gul lök
1 vitlök
3 tsk torkad oregano
1 burk passerade tomater
en knivsudd socker (balanserar smakerna)
svartpeppar
1 dl vatten
1 msk olja
1 msk smör (för smaken)
1/2 dl grädde
+ ev mer vatten om du vill ha maten tunnare

Skala morötterna och dela dem + den gula löken i små bitar. Lägg dem + en finhackad vitlöksklyfta i en kastrull. Tillsätt nötfärs, oregano, passerade tomater, socker och vatten. Småkoka tills morötterna är riktigt mjuka. Tillsätt olja, smör och grädde. Tillsätt pastan (som du klippt i mindre bitar). Mixa till önskad konsistens. Smaka av med svartpeppar och späd ev med mer vatten. Maten blir tjockare när den svalnat så späd ev med mer vatten vid servering

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack för receptet! Min köttfärssås smakade alldeles för mycket för pojken så detta hjälpte =D