torsdag, april 11, 2013

Bananplättar utan ägg, mjölk & gluten

Ett eget ihopkok på SUPERGODA plättar! Syftet var att göra äggfria bananplättar eftersom Tyra är allergisk .... på köpet blev de även mjölk- och glutenfria.

De här plättarna lämpar sig som tex mellanmål för bebisar som tycker om att plocka själva, men de uppskattas även av större barn och vuxna. Till Tyra (13 mån) serverar jag dem antingen som de är eller ihop med turkisk yoghurt och bär.

Oljan kan bytas mot grädde/mjölk om den inte behöver vara mjölkfri. Jag har oftast i olja eftersom de är till Tyra och hon kan gott få lite extra fett :-)

Jag äter dem gärna som mellanmål jag med :-)

8 st små

1 mosad banan
1 msk olja (grädde)
ca 1 msk majsmjöl
1/2 tsk vaniljsocker (kan uteslutas)
1/2 tsk bakpulver

Rör ihop och stek på medelhög värme i olja. Vänd dem efter 2 minuter eller när de börjat få färg och 'stannat'. Låt svalna innan de äts, då håller de ihop bättre.







3 kommentarer:

Trollmamma sa...

Kan man byta majsmjölet mot vetemjöl om man inte har problem med gluten? Lika mängd?

Sara sa...

Bara att byta till samma mängd! :-)

Malin sa...

Detta är toppen! Min lille filur 1 år är allergisk mot mjölk så detta ska jag prova. =)