torsdag, april 18, 2013

Lyxig kyckling med champinjoner, sparris & timjan

Okej, det här var det godaste jag ätit på länge. Det roliga i det hela är att jag 'kokade ihop' detta till Tyra först och när hon slukat tre portioner kom jag på att jag inte hade smakat. Tog en sked och det resulterade i att jag gjorde denna rätt även till oss. Vuxen smak som tydligen gick hem även hos dottern (13 1/2 mån). Älskar kombon champinjoner, sparris, timjan och parmesan. En lyxig bjudrätt! Du kan servera pastan (eller ris, klyftpotatis) vid sidan om. Ha då i mer grädde och fond så det blir en gryta.

Skillnaden är att jag skar mindre bitar till Tyra och istället för pasta fick hon potatismos (ihoprört). Jag saltade inte hennes mat eftersom jag hade i kalvfond.

Mängden är svår tycker jag. Till Tyra kör jag 1/2 mos, 1/4 grönsaker och 1/4 kyckling. Till oss (2 vuxna) blev det

1 stor kycklingfilé
1/2 gul lök
6 gröna sparrisar
8-10 champinjoner
salt och svartpeppar
torkad timjan
ett stänk citron + socker
1/2 dl grädde
lite kalvfond
valfri kokt pasta

Strimla filen tunt. Hacka löken, skiva sparris och champinjoner. Stek i smör + olja på medelvärmebtills kycklingen är genomstekt. Höj värmen så grönsakerna får färg. Tillsätt övriga ingredienser och vänd ner pastan. Riv ev över parmesan.







Inga kommentarer: