söndag, maj 18, 2014

Raw chokladbollar



Underbara chokladbollar som dessutom är nyttiga. Visst, de är rika på energi men de är betydligt nyttigare än vanliga chokladbollar. Dessutom är de fria från mjölk, spannmål, soja och ägg. 

Jag skulle alla gånger välja dessa före vanliga, de är farligt goda! De förvaras med fördel i kylskåp och kan frysas. 

Jag tog hälften mandlar och hälften cashewnötter, ta vad du har hemma. 

25 st 

250 g sötmandel 
10 torkade dadlar
2-3 msk jordnötssmör (gärna ekologisk)
3/4 dl kakao (gärna fairtrade)
1 tsk vatten 
1/2 krm salt 
3-4 msk vatten (jag fick ha i nästan 1 dl till jag hade önskad konsistens).

Mixa nätterna fint, dela dadlarna i mindre bitar (glöm ej att ta bort de små kärnorna) och mixa med nötblandningen. Tillsätt övriga ingredienser och mixa. Jag ställde 'smeten' i kylskåpet ett par timmar (frysen går bra) innan jag formade dem. Rulla i kokos eller nötkross. 

Inga kommentarer: