torsdag, augusti 14, 2014

Havrerutor




Ner med alla ingredienser i en kastrull - sådär, färdigt .... typ! 

En härligt knäckig och smörig kaka som är gjort i ett nafs! Så smidigt att bara platta ut degen i en långpanna. Kan lova er att kakorna snabbt tar slut ...

Jag gräddar min i en liten form (typ 20*20 cm) och har den inne i 20 minuter. Ju större form desto plattare kakor och därmed kortare tid i ugnen. 

Tips : hyvla över nougat efter gräddning!

Receptet hittade jag på Pernilla Wahlgrens hemsida men halverade det. 

15-20 bitar (beroende på hur du skär dem)

150 g smör 
4 1/2 dl havregryn 
1 1/4 dl socker 
1/2 dl vetemjöl 
1/4 dl sirap 
1 1/2 tsk bakpulver
lite salt 

Smält smöret i en kastrull. Häll ner övriga ingredienser och rör noga. Häll ner 'degen' en liten långpanna m bakplåtspapper, platta till. Grädda mitt i ugnen, 200 grader, i 20 min. Låt svalna innan den skärs. 

Inga kommentarer: