tisdag, augusti 19, 2014

Mjölkfria chokladdrömmar



Här rullade jag en 'längd' (2 cm tjock) som jag gräddade och sedan skar i sneda bitar. Går snabbare än att rulla bollar. 


Spröda och goda drömmar med smak av choklad. Fria från mjölk och ägg. Använd vanligt smör om de ej behöver vara äggfria. 

Jag testade att rulla en 2 cm lång 'längd' som jag gräddade och sedan skar i sneda bitar. Gick betydligt snabbare än att rulla. Dock blir de såklart inte lika vackra som de andra. 

Kakorna kan frysas, förvara dem annars i plåtburk. 

50 st

150 g mjölkfritt smör 
3 1/2 dl socker 
1 1/4 dl neutral olja 
4 dl vetemjöl
1 dl kakao 
1 1/2 tsk vaniljsocker 
1 tsk hjorthonssalt

Vispa smör och socker poröst. Häll ner oljan - lite i taget - samtidigt som du vispar. Blanda de torra ingredienserna och sikta ner. Vänd ihop smeten försiktigt. Rulla till bollar/längder och lägg på plåt med bakplåtspapper. Lägg inte tätare än 2 cm. Grädda i mitten, 150 grader, i 20 min. Låt svalna på plåten. 

Inga kommentarer: