onsdag, augusti 13, 2014

Morotskaka utan ägg




Saftig och smakrik morotskaka u t a n ägg! Försöker baka äggfritt i största, möjliga mån då dottern ej tål detta. Byt ut grädden/mjölken till mjölkfritt alternativ så är den även mjölkfri. 

Kakan rörs ihop snabbt i en skål utan massa olika moment. 

Jag gräddade min i en rund form med en diameter på 16 cm. Du kan med fördel även grädda den i en avlång form. Detta är en liten sats så ta ingen storm form. 

3 'normalstora' rivna morötter 
1/2 dl neutral olja 
1 dl socker 
1 1/2 dl vetemjöl 
1 dl grädde eller mjölk (eller mjölkfritt alternativ) 
1 tsk citronsaft
1 tsk bakpulver 
1/2 tsk salt 
1 tsk kanel 
1 tsk kardemumma 

Riv ner morötterna i en bunke och tillsätt övriga ingredienser. Smörj och bröa (jag tog kokos) en form och häll ner smeten. Grädda i 175 grader, längst ner, i 35-45 min beroende på form. Känn med sticka. 


4 kommentarer:

Anonym sa...

Min växte inte... :(platt som en pannkaka

Unknown sa...

Samma här, kakan växte inte alls :(

Anonym sa...

Försökte två ggr, men ingen av dem växte och var alldeles kladdiga inuti. Receptet rekommenderas inte.

Anonym sa...

värdelös ! alltså jätte konstig , det stämmer inte bilden med recept :(