onsdag, april 06, 2011

Grillad kycklinginnerfilé med gröna tillbehör

Åh, vilken fräsch rätt med massa nyttigheter! Broccoli är en av de nyttigaste grönsakerna du kan äta - fullt med c-vitaminer & andra viktiga vitaminer! Grön paprika innehåller också massa nyttigheter. Jag blev sugen på tzatziki & komponerade ihop den här rätten. Den är klar på ca 15 minuter! Rätten består av kyckling, stekta grönsaker med matvete + tzatziki. Kycklinginnerfilé går snabbt att tina & snabbt att steka - det gillar jag! Dessutom blir det saftigt! Tzatziki för mig är inte yoghurt med gurka, utan gurka med yoghurt. Det ska vara mer gurka än yoghurt anser jag. Köper du färdig tzatziki på burk innehåller den bara någon procent med gurka vilket är katastrof!

Broccoli, grön paprika & squash. Steks i olivolja. 
Saltas & peppras.

 Stek kycklingen några minuter på varje sida.
Innerfilé går supersnabbt att steka!


 Tzatzikin har fått lite honung på sig



1 portion

2 kycklinginnerfiléer

2 msk turkisk youhurt
10 cm gurka
1 vitlöksklyfta
salt
peppar 
honung

broccoli
grön paprika
squash
avokado
matvete

Koka matveten. Rör under tiden ihop tzatzikin. Riv gurkan & pressa ur all vätska. Blanda med yoghurt & den rivna vitlöken. Smaka av med salt & svartpeppar. Tillsätt lite honung.

Stek grönsakerna så de blir aldente, tillsätt matveten. Salta & peppra. Strax innan du serverar rätten tärnar du en halv avokado & vänder ner.

Stek kycklinginnerfiléerna ett par minuter på varje sida, gärna i en grillpanna. Jag kryddade med salt, svartpeppar, gurkmeja, chilipulver & spiskummin.


Inga kommentarer: