söndag, april 17, 2011

Påskfina marshmallows

Imorgon ska vi ha lite påskskoj med barnen på jobbet. Bland annat "Hitta ägget". Ett ägg fyllt med godis. Påskskum i all ära men jag ville göra nåt annat. Så det blev marshmallows. Superenkelt & superkul att göra! Jag smaksatte dem inte, utan gjorde enligt recept. Jag gav dem en fin gul färg med hjälp av karamellfärg. Du kan prova med olika smakessenser, t ex jordgubb & sedan färga med röd karamellfärg. Jag hade bara 2 dl ljus sirap, så jag fick ta 1/2 dl mörk sirap, därav den mörkare färgen på bilderna nedan. 

Det här är nåt jag varmt kan rekommendera! DOCK ligger de i kylskåpet & skall skäras i bitar im, så jag vet inte hur det färdiga resultatet blir. Men so far, so good!

18/4 Nu har vi smakat godiset. Barnen älskade det MEN jag insåg att karamellfärgen satt smak. Jag tog rätt mkt för att få någon färg. Nästa gång blir det smaksättning av nåt slag & inte lika mkt karamellfärg :-)

Blanda 1 1/4 dl vatten med gelatinpulvret. Medan det sväller kokar du
socker, sirap, salt och 1 1/4 dl vatten i en kastrull. Använd termometer
& koka till 120° (tar ca 10 minuter).

När sockerblandningen nått 120° häller du den i skålen 
med gelatinpulvret & vattnet. Rör tills gelatinpulvret 
löst sig. Vispa sedan med elvisp i ca 10 minuter.

Det börjar tjockna & det känns trögare att vispa. Tillsätt vaniljsockret
mot slutet av vispningen. Vill du färgsätta dina godisar häller du ner
karamellfärg.

Påskigt gul!

Klä en form, 20 * 30 cm, med bakplåtspapper eller 
aluminiumfolie. Pensla med olja (inte oliv). Häll ner
smeten & platta ut. Strö ev över strössel.

 Skär i längder, sen i mindre bitar.

Rulla bitarna i florsockerblandningen. Skaka av 
överflödigt puder.


  
Till en långpanna (20 * 30 cm)

2 1/2 msk gelatinpulver
2 1/2 dl vatten
3, 75 dl strösocker
2 1/2 dl ljus sirap
1/4 tsk salt
2 msk vaniljsocker
+ ev smaksättning eller karamellfärg

Till rullning
 1 dl florsocker till rullning
1/2 dl potatismjöl
1 msk vaniljsocker

Blanda gelatinpulvret med 1 1/4 dl av vattnet och låt det svälla och mjukna.Ta under tiden fram en kastrull och häll i socker, sirap, salt och 1 1/4 dl vatten. Låt allt smälta samman på svag värme, rör hela tiden. Koka därefter sockerlagen till 120 grader. Häll den heta sockerlagen försiktigt över gelatinet. Rör ihop detta och vispa sedan med elvispen i ca 10 minuter tills smeten är vit och riktigt kladdig. Tillsätt vaniljsockret mot slutet och ev karamellfärg. Klä en form med ugnsfolie/bakplåtspapper och pensla den med solrosolja. Häll
sedan i smeten, bred ut med hjälp av en slickepott. Du kan behöva pensla slickepotten med olja för att smeten inte skall fastna på den. Låt stå över natten. Skär den sedan i lagom stora bitar och rulla bitarna i florsockrerblandningen. Förvara i tät burk.

Inga kommentarer: