onsdag, april 20, 2011

Minichokladcupcakes med vaniljfrosting

Lycklig, lycklig, lycklig! Så jäkla goda!
Har bakat som en idiot idag. Störst idiot var jag när jag frågade Daniel kl 22: "Ska jag baka nåt till dig att ta med till jobbet imorgon?". Det fick bli de här söta bakverken. Det bästa med de här godingarna är att det inte är några krångliga ingredienser, du har dem antagligen redan hemma! Jag utgick från "mitt" grymma grundrecept på cupcakes men gjorde vissa justeringar. En annan sak jag tycker är kanon är att du kan baka dem idag & spritsa dem, ställa in dem i kylskåpet & de är lika goda imorgon & i övermorgon! Frostingen hittade jag på söta bloggen Linnéas skafferi & jag säger då det: "Mer lättgjord & lättarbetad frosting får du leta efter"! Jag fick till superfina cupcakes. Jag panikköpte engångsspritspåsar + 3 tyllar på ÖB idag (beställt fel tyll på nätet) & de må jag säga - det var absolut ingen skit. Jag föredrar engångspåsar, de är enklare att arbeta med. 


Jag använde mina nya, fina minicupcakeformar från Klara färdiga gå. Man kan givetvis göra 12 normalstora, tänk då på att grädda dem i ca 25 minuter.


 Oavsett formens storlek, fyll till 2/3



Frosting med smör, vaniljsocker, grädde & florsocker.
Ett tips är att hålla spritspåsen såhär när du öser på med
frosting. Så gjorde vi på Ica med majonnäsen :-)





Spritsad utifrån & in


12 medelstora/24 små


En grundsats för chokladcupcakes

Vaniljfrosting

Se här

Inga kommentarer: