måndag, april 25, 2011

Smakupplevelser i Skottland

Wow, vilken resa! Edingburg var en stad helt i min smak. Det var dessutom lätt att hitta bra matställen & pubar. Billigt var det också. Skottland är väl inte direkt känt för att ha så speciellt god mat, men i Edingburg fanns det gott om restauranger med både skotsk mat som fransk, italiensk, kinesisk. En klassiker i Skottland är haggis & sticky toffee pudding. Jag testade det sistnämnda, men ojojoj va sött det var. Men jag ville testa det & hade ångrat mig om jag inte gjorde det. Som ni ser är det inget "extra extra" över uppläggningarna, men det spelade ingen roll  för smaken var desto bättre! 

Hade inte med min Nikon då jag fick prioritera kläder & skor. Med Ryanair gäller det att resa lätt. Fotade med min iPhone & det var helt okej!

 Vitlöksgratininerad hummer med aioli 
& stekta grönsaker

 Jag beställde in fil & musli till frukost. Nåt annat till det? frågade killen bakom disken.
Han rabblade upp massa saker så jag bara chansade & svarade "Pastry". Resesällskapet
tittade konstigt på mig & jag förstod strax varför ... Jag hade beställt en jäkla bakelse 
till frukost!

 En kopp kaffe & en bisqiut på hotellrummet. Lyx!

 Mixed grill med SÅ mört kött (kyckling, nöt & skaldjur). Uppläggningen var ingen fröjd för ögat, men det var smakerna. Till dessert; den berömda Sticky fudge pudding med vaniljglass

Brunch på ett italienskt ställe. Starkt kaffe & en Panini Torino (tonfisk)

 Tillbaks på den franska restaurangen. Antipasto & sen vinkokta blåmusslor. Första
gången jag beställt in musslor på restaurang - mycket fräscht!

 Så gott att jag glömde fota! En grymt god mediumstekt Sirlionstek med pepparsås.
Till dessert en syrlig cheesecake.


Inga kommentarer: