onsdag, maj 04, 2011

Bountycupcakes i mazarinformar

Jag är inne i cupcaketräsket. Vill baka hela tiden, men det går ju inte. Jag har ju ett jobb, en sambo, ett liv utanför köket. Men drömma går ju. Jag var och handlade på Willys och köpte Bounty (eller, ja .. en billigare & minst lika god variant) till Daniel. När jag kom hem hade jag lagt fram ägg till macaronbaket som skulle ske ikväll, men jag var mer sugen på att baka cupcakes. Jag ville testa nåt nytt, så jag pudrade olika varianter av mazarinformar, spritsade 2/3 med smet & tryckte sedan ner en liten chokladbit på halva satsen. Jag tror det blev 34 st! Eftersom de gräddas i mazarinformar tar det lite längre tid än om du hade gräddat dem i pappersformar. Jag la till en äggula, det gav fin färg. Bytte även ut 1/2 dl mjölk mot kesella, även det bidrog till saftigare cupcakes. Urgulliga, supergoda cupcakes var resultatet. Alessandro (5 år) knackade på dörren precis när de kommit ut ur ugnen. Han gav dem högsta betyg!

1 ägg + en äggula & Kesella. Detta ger extra fina & saftiga cupcakes

 Inne i ugnen efter 5 & 10 minuter



ca 30 i mazarinform/12 normala/24 minicupcakes

125 g smör
1 ägg + en gula
  1 1/2 dl mjölk
1/2 dl Kesella 10%
4 dl vetemjöl
1/2 dl kokos
1 dl socker
1 msk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
Bounty eller annan choklad

Smält smöret, ställ åt sidan. Blanda samtliga torra ingredienser i en skål. Vispa ner ägget + gulan och mjölken i det smälta smöret. Blanda försiktigt samman det med de torra ingredienserna. Rör bara precis så att allt blandat sig med en slickepott. Det ska se grynigt & klumpigt ut. Tillsätt sist kesellan, slarvigt. Ställ pappersformar i en muffinsplåt eller pudra mazarinformar och fyll formarna till 2/3 med smet. Jag tycker det är lättast att sprita ut smeten. Tryck ner en bit choklad. Grädda i 180 grader i cirka 15 minuter om du har mazarinformar. Ca 11 minuter om du gräddar mini, och ca 25 minuter om du gräddar normala.  Känn med en sticka som skall vara ren. Ställ dem att svalna på ett galler. 

Inga kommentarer: