torsdag, maj 05, 2011

Minihavrekakor med kanel

Beställningar på gång till lördag. Det är en butik i stan som har invigning! Ska göra små cellofanpåsar med ett par kakor i. Jag gjorde de här underbara havrekakorna, som är spröda & med en god smak av kanel. De här är snabbt fixade & det tycker jag småkakor ska vara. Sen gillar jag att småkakor håller sig så länge. Får man för sig att frysa in dem så går det också utmärkt, de tinar på bara några minuter. De här havrekakorna är himmelska till glassen! Idag blev det 60 st minikakor, men du kan med fördel göra 30 st normala (se här för bilder). Jag mixar alla torra ingredienser i en mixer, då finfördelar du havregrynen & du får en smidigare kakdeg som inte spricker i ugnen. Jag använder sportgryn.




60 st små/30 st normala

3 dl havregryn
1 1/2 dl vetemjöl 
1 1/2 dl strösocker
1 tsk bikarbonat 
1-2 tsk kanel
150 g rumsvarmt smör

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda de torra ingredienserna. Tillsätt smöret och rör samman till en deg. Forma till små kulor och lägg dem på plåt med bakplåtspapper. Lägg dem en bit ifrån varandra då de flyter ut under gräddningen. Platta till dem något. Grädda dem mitt i ugnen 13-16 minuter för mini, 15-20 minuter för normala. Håll koll på kakorna de sista minuterna så att de inte får för mycket färg och blir brända.

Inga kommentarer: