söndag, maj 22, 2011

Källarfranska

Enkelt, snabbt och gott. Du blandar bara ihop degen, bakar ut den direkt och jäser därefter i 40 minuter. Perfekt på morgonen då du inte vill dubbeljäsa brödet. Jag ersatte 1 dl av vetemjölet med 1 dl krossade linfrön. Det gav struktur och lite extra fibrer för magen. Till buffén skulle jag enbart ha vetemjöl. Jag la till 1 tsk bakpulver för och se vad som hände. Det gav en extra skjuts i jäsningen. Hittade det här receptet hos Kryddburken, men ändrade om det lite som sagt.









16 st

1 pkt jäst (50 gram)

½ l vatten
1 msk socker
1½ tsk salt
1 tsk bakpulver
3 msk olja
13 dl vetemjöl special

Smula ner jästen i en degbunke. Ljumma vattnet till 37 grader, fingervarmt! Rör ut jästen i vattnet och rör i resterande ingredienser. Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den smidig. Forma degen till en lång rulle ca 50 cm lång. Skär degen i 16 lika stora bitar. Vänd bitar i mjöl och platta till dom något med handen. Lägg upp på låt och låt jäsa under bakduk 40 min. Värm ugnen till 250 grader. Grädda bullarna i 8-10 min. Låt svalna på galler!

Kalljäsning 
 
Om du vill förbereda degen kvällen innan så kalljäser du frallorna i kylskåpet. Då behöver du inte ljumma degvätskan till 37 grader utan du använder kallt vatten ur kranen. Använder du torrjäst räkna 1 pkt torrjäst (14 gram) som motsvarar 1 pkt färsk jäst (50 gram). Dock säljs torrjästen i 2-pack, så använd bara den ena påsen. Jag använder ofta torrjäst när jag kalljäser längre än 12 timmar, det brukar bli himla bra! Baka ut frallorna på ugnsplåt, täck med plastfolié och ställ in i kylen över natten. Grädda frallorna direkt från kylen på morgonen därpå!

Inga kommentarer: