måndag, maj 16, 2011

Snabbmarinerad & supersaftig lax

Älskar när sött möter syrligt och starkt. Den här laxen smakade precis vad jag var ute efter! Påminner om det asiatiska köket. Jag snabbmarinerade den tinade laxen i 15 minuter och sen in i ugnen, i 225°, i 15 minuter. Oj oj oj, vilket resultat! Laxen bara föll i bitar, så himla mör. Tack vare citronen så blir köttet saftigt. Jag stack några hål i laxen (med en brödsticka), inbillar mig att det gjorde det extra saftigt. Servera laxen till dina favorittillbehör. Jag hade stekta grönsaker och min goa kräftstjärtsröra, också den med citron.



2 personer

2 laxfiléer
2 msk naturell olja
2 msk teriyakisås sesam/ingefära
skalet från 1/2 citron
saften från 1/2 citron
1 tsk honung
1 krm chilipulver
1 krm malen ingefära

Rör ihop marinaden och lägg ner laxen. Gör ev några hål i laxen med en sticka/tandpetare. Låt ligga minst 15 minuter. 

salt
vitpeppar

Salta och peppra laxen rikligt och kör in i mitten av ugnen, 225°, i 15 minuter. Efter 10 minuter öste jag laxen med den marinaden som blev över från marineringen. Vill du kan du servera det som blir kvar i ugnsformen som sås.


Inga kommentarer: