lördag, juni 11, 2011

Brownie cupcake

Igår hämtade jag paket från Posten. Från Lyckas med mat. Med i paketet var bl a en muffinsplåt för 20 minicupcakes och minicupcakesformar. Idag ville jag testa dem och det med ett nytt recept som jag velat testa ett tag; brownie cupcake. OM jag blev nöjd - med plåt, formar och cupcakes. Hittade det här receptet hos Joy of baking men ville bara göra några så jag gjorde 1/3 sats. Det blev ändå 15 st minisar! De påminner om kladdkakemuffins fast de får finare färg och form, blir mer kompakta och chokladigare. Jag spritsade hälften med creamcheesefrosting och sen in i frysen. Perfekta att plocka fram en och en ...


Liten pajform från Himlarum
Plåtburkar från Ullared




1/3 sats = 15 minicupcakes

40 g mörk choklad (jag använde Fazer 72%)
40 g smör
85 g strösocker
en droppe vaniljessens (eller vaniljsocker)
1 ägg
35 g mjöl
en knivsudd salt 
 
Smält chokladen tillsammans med smöret. Låt svalna lite. Rör ner (inte vispa) strösocker, vaniljessens, salt och ägg. Blanda ordentligt. Blanda ner mjölet. Fördela smeten i muffinsformar och grädda i mitten av ugnen i 170 grader i ca 12 minuter. Om du gräddar normalstora bör de gräddas ca 20 minuter.



Inga kommentarer: