söndag, juni 19, 2011

Pasta med räkor, grädde och vitt vin

Igår var min fina vän här på middag (och fest)! Jag bjöd på den här lyxiga pastarätten. Den var uppskattad, TACK! Räkor, hummerfond, vitt vin, grädde, parmesan ... kan man INTE gilla nåt av det? Den här rätten måste ni laga, den kommer göra succé. Jag vågar faktiskt säga så.. Kolla in här för att se vad vi drack till maten.


Ikväll lagade jag samma mat och riggade så det blev bättre bilder. Hade spaghetti idag och strödde på räkorna istället för att blanda ner dem, gör vilket som!


2 personer
1/2 morot
1/2 gul lök
1 vitlöksklyfta
6 st grön sparris
1 msk tomatpuré
1 msk hummerfond
1 dl vitt matlagningsvin + 1 dl vitt matlagningsvin
1 dl vatten
1 dl grädde
valfri pasta 
räkor
ruccola
parmesan
salt
vitpeppar

Finhacka morot, lök och vitlök. Skiva sparrisen. Stek i smör + olivolja tills de mjuknat (ej få färg). Tillsätt tomatpuré, hummerfond och 1 dl vin. Reducera så vätskan försvinner. Tillsätt pasta (som inte skall vara helt färdigkokt). Tillsätt 1 dl vin, vatten och grädde och låt puttra i minst 5 minuter. Smaka av med salt och vitpeppar. Strax innan servering vänder du i hackad ruccola och färska räkor. Servera och strö över några räkor och parmesan.

7 kommentarer:

Anna sa...

Gudomligt gott, verkligen en ny favoriträtt. Hoppas bara den blir lika god när jag ska laga den själv!

Sara sa...

Klart den kommer bli. Mkt grädde, så... ;-) Haha, nä men den är inte svår att lyckas med. Lagar den nu igen, Daniel är sugen...
Kram

Jakob sa...

Lagade det här idag på hemkunskapen. Blev en succé! Tack för receptet.

Sara sa...

Va roligt Jakob! Då undrar jag ... är du lärare eller elev?

Kram Sara

Anonym sa...

Hej Sara,

Är SÄMST på att laga mat. Har verkligen ingen känsla för det över huvud taget. Jättetråkigt eftersom jag älskar allt som har med mat att göra.

Ikväll ska jag dock prova mig på detta recept då har jag lite överblivna räkor kvar från igår men även för att receptet verkar både fantastiskt gott och enkelt!
Blir detta bra kommer jag titta in här fler gånger!

Tack på förhand!

//Stéphanie

Anonym sa...

Nu har jag provat både detta receptet och en av dina kladdkakor (den du själv tyckte var bäst och som har olja).

Detta receptet vad skitgott! Som en person som älskar sås kan jag kanske tycka att det blev lite, lite torrt.

Kladdkakan var också skitgod, tycker dock nästan den kan överleva utan chokladbitarna också men den var fantastisk!

Anonym sa...

Såååååå gott!!!