tisdag, juli 19, 2011

Ägg - och mjölkfria kladdkakemuffins

Åh va kul det är att baka saker man inte brukar baka. När det bjuds till kalas skall det finnas nåt för alla och till mitt kalas gjorde jag de här goda muffinsen. Ägg- och mjölkfria skulle de vara. Ska jag vara ärlig kan man inte känna nån skillnad på "vanliga" muffins. Recept på vaniljfrostingen finns här (jag bytte ut smör och mjölk till mjölkfritt smör och havremjölk). Gjorde minicupcakes och fick ut 32 stycken.



16 st normala/32 st mini

4 3/4 dl vetemjöl
3 dl socker
3 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
3 msk kakao
2 dl mjölk (jag tog Havremjölk)
150 g smör (jag tog mjölkfritt smör)

Smät smöret. Blanda de torra ingredienserna. Rör därefter ner mjölk och blanda väl. Tillsätt sedan det smälta smöret och blanda. Ställ muffinsformar i muffinsplåtar och fyll till 3/4 med smet. Grädda mitt i ugnen, i 200 grader, i 10-15 minuter, beroende på storlek och hur kladdiga du vill ha dem.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tack Sara, detta skall jag testa och ge till Elias, så att även han kan få vara med och fika.

Albin och Elias hälsar med en varsin go kram

//Mimmmi

Sara sa...

Hej Mimmi! Va kul att du besöker bloggen. De här kommer killarna helt klart gilla. Kolla in min sockerkaka utan ägg, den är också jättegod. Den kan smaksättas med t ex kakao, citron eller bär.

Ge dina godingar varsin kram!

Kram Sara

Anonym sa...

Hej

Nu har jag fått bakat muffinsen. Blev jättebra, jag bytte dessutom ut mjölet till Sempers finmix så blev de naturligt glutenfria och då kan hela familjen äta samma sort. Nu återsstår bara dekorationen...eller så hoppar jag den ;)

//Mimmi