söndag, juli 31, 2011

Röd- & svartvinbärsmarmelad

Underbara Slävik! Kommer tänka på alla soliga dagar där när jag äter min marmelad i höst. Jag äter bara marmelad när det vankas ostbricka - älskar sött och salt ihop!

En gammal "syltlöksglasburk" fick bli marmeladburk. Släng aldrig glasburkar, de är perfekta att förvara marmelad, sylt, majonnäs, nötter, godis osv i.


Marmelad. Det är vuxet att göra tycker mina vänner. Men jag vet allt några som kommer säga "Mmmmmm" i höst när det bjuds på ostbricka med RÖD- OCH SVARTVINBÄRSMARMELAD till ;-)

Det här är en klassisk marmelad som går snabbt att göra. Jag skummar alltid marmelad, tycker den blir klarare i färgen då. Det tar dessutom inte så lång stund, man står ju oftast ändå och betraktar kastrullen.

Jag brukar göra två burkar, mer gör vi inte slut på ändå och det är trisst att slänga. Förutom till osten kan du ju såklart ha den på mackan, i småkakor, i mjuka kakor ...

2 mellanstora burkar

1/2 liter vinbär (svarta och röda)
2 1/2 dl vatten
1/2 kg socker (jag tog mindre)

Lägg vinbär och vatten i en kastrull och koka i 10 minuter. Häll ner sockret, lite i taget, tills det löser sig. Låt marmeladen svalna. Häll upp på rena burkar och sätt på locket när marmeladen är helt kall. Förvaras i kylskåp.

Inga kommentarer: