måndag, augusti 01, 2011

Fiskburgare


Mmmmm säger jag bara...! Jag är så jäkla nöjd med de här biffarna. Grymt saftiga och med underbar smak! Och det bästa av allt.. det tog mig några minuter att göra dem. Det här kan jag varmt rekommendera er! Det här har redan blivit en klassiker!!

Jag skar kanterna av rostbröd, ringlade över lite olivolja och stekte dem i min grillpanna. Det går såklart lika bra med hamburgerbröd eller annat vitt bröd.

Skulle gjort dillmajonnäs men det körde ihop sig så jag gjorde lite romsås. Recept finns här. Hade även i lite tomatpuré och dill för att få lite mer färg och smak. Ta dina favorittillbehör, jag tog sallad, gurka, tomat och rödlök.

Glöm inte att steka i SMÖR - det ger den där goa, brynta smaken!!

4 biffar á 105 g

400 g vit fisk (torks, sej)
1 ägg
2 tsk Maizena
1 msk hummerfond
2 tsk tomatpuré
2 msk finhackad rödlök
2 msk hackad dill
1 tsk salt
1 krm vitpeppar
1 krm chili

Om du som jag använder tinad, fryst fisk så glöm inte att krama ur så mycket du kan av vätskan i fisken. Mixa samman och låt färsen vila minst 10 minuter innan du formar till biffar. Stek på medelhög värme i smör + olja, några minuter på varje sida. Stäng av värmen, lägg på lite folie och efterstek några minuter. Vill du ha mer frasig yta kan du vända biffarna i ströbröd innan du steker dem.

Inga kommentarer: