lördag, augusti 27, 2011

Köttfärssås på nolltid



Ibland har man helt enkelt inte tiden på sin sida. Det hade jag inte idag, så lunchen fick bli den här köttfärssåsen (med pasta) som är klar på 10 minuter.

Jag är inte överförtjust i för mycket krossade/passerade tomater i min köttfärssås. Jag kan faktiskt gärna vara utan. Istället tar jag tomatpuré och chilisås + kalvfond.

Det blir en ganska fast sås som passar ypperligt att lägga på varma mackan eller i crepen .. om det blir nåt kvar.

4 personer

500 g nöt- eller blandfärd
1 stor gul lök
1 vitlöksklyfta
1/2 dl tomatpuré
1/2 dl chilisås (på flaska)
några matskedar ketchup
1/2 msk kalvfond
salt
svartpeppar
en knivsudd med socker
torkad oregano
2 tärnade tomater

Stek färsen med lök och vitlök. När köttet är genomstekt tillsätter du övriga ingredienser (vänta med tomaterna). Låt puttra ihop och smaka av. Tänk på att salta!! Vänd ner tomaterna sist och servera ihop med pasta.

Inga kommentarer: