tisdag, augusti 09, 2011

Mörk chokladfudgefrosting


Här finns receptet på chokladcupcakesen (bakade i miniformar på bilden)

Mmmm.. älskar ni choklad lika mycket som jag? Då tycker jag ni ska göra den här frostingen. Chokladig och krämig, kan dessutom frysas. Jag brukar göra ett par extra cupcakes, garnera dem med frosting och sedan frysa ner direkt. Perfekt att plocka fram vid tillfälle, de tinar på 10 minuter.

Receptet kan såklart halveras om du inte gör full sats med cupcakes.

100 gram mörk choklad
150 gram smör
2 dl florsocker
1/2 dl kakao
1 tsk vaniljessens
Smält chokladen över vattenbad och låt svalna. Vispa rumsvarmt smör vitt och krämigt. Tillsätt vanilj, florsocker och kakao. Vispa samman. Tillsätt sist chokladen och vispa tills frostingen är slät och krämig.

3 kommentarer:

Linda sa...

Jag skojade till det lite med en skvätt baileys i frostingen. Blev helt ok. Men choklad behöver ju oftast ingen hjälp på traven hursomhelst..

Sara sa...

Jaha, det ska jag prova. Tack för tipset!

Vad tyckte du om frostingen?

Kram Sara

Linda sa...

jag e ingen fantast av kletiga saker, men jag föredrar nog cream cheese frostingar. Men den var absolut god. Choklad är min grej :)