torsdag, augusti 11, 2011

Sparristorsk i ugn



 Här med färskpotatis och smör- och dillslungade minimorötter



Får jag lov att presentera ytterligare ett riktigt enkelt och smarrigt recept på fisk; torsk i ugn med sparris och lagrad ost. Sparris och lagrad ost.. kan det ens bli fel?

Jag älskar fisk och vi försöker äta det minst en gång i veckan. Idag var jag sugen på sparris och det här blev resultatet. Ett riktigt bra resultat också. En snabb vardagsrätt som sköter sig själv i ugnen och som dessutom gör sig bra som lunchlåda till jobbet.

Kan ni inte lova att laga det här?

2-3 portioner

400 g torsk (jag hade fryst)
1 paket (2 1/2 dl) grädde, gärna fetare än 15%
ca 10 st gröna, frysta sparris
2 msk ljus Maizena
1 tsk honung
salt och citronpeppar
lagrad ost

Krama ur eventuell vätska ur fisken och lägg i mindre bitar i en ugnssäker form. Häll grädden i en skål, skiva sparrisen och häll ner + övriga ingredienser (inte osten). Häll sedan såsen över fisken, strö över osten. Gratinera i mitten av ugnen, 200 grader, i 10 minuter. Sedan höjer du upp fisken, sätter på grill och ökar temperaturen till 225 grader, och gratinerar i ytterligare 10-15 minuter. Servera t ex med kokta (frysta) minimorötter som du kryddat med smör, dill, salt och vitpeppar. Och så potatis så klart ...

2 kommentarer:

Mickan sa...

Jo absolut, lovar att testa det här receptet:) lagade din rätt med fisk i ugn med dill och grädde förra veckan, verkligen superenkelt och sååå gott

Millas Hälsoblogg sa...

Låter jätte gott.Sparris var ett tag sedan jag åt muma