tisdag, september 27, 2011

Chokladpaj


fotat med min iPhone

För er som missat det så har jag börjat på nytt jobb. Eller ... nytt och nytt. Jag gjorde min praktik där mellan 2005 och 2009 när jag läste på Lärarprogrammet och sen jobbade jag en termin där. Så kanske är det nygammalt?

Hur som .. fredagsfikat är en tradition och för ett tag sen bjöd Ulla på en gudomligt god paj. I botten en mördegsbotten (smörig och spröd) och fyllningen var som en krämig, chokladig chokladpudding. På toppen hade hon garberat med hallon. Och så en klick grädde till .... Oh my! Så himla gott, har aldrig smakat nåt liknande i konsistensen.

Pajdeg

1 1/2 dl vetemjöl
1 msk florsocker
1 dl hackade nötter (kan uteslutas)
100-125 g smält smör

Fyllning

2 1/2 dl brun farin
1/2 dl Maizenamjöl
1 krm salt
2 äggulor
1 1/2 dl röd mjölk
1 msk vaniljsocker
200 g smält, mörk choklad

Tillbehör

grädde

Blanda vetemjöl, florsocker och de hackade nötterna. Häll i det smälta smöret och blanda. Tryck ut degen i en pajform och låt den vila kallt i 30 minuter. Grädda pajen längst ner i ugnen, 200 grader, i 15-20 minuter. Låt pajen kallna.

Blanda farin, Maizena och salt i en kastrull. Blanda äggulor och mjölk, häll ner i kastrullen. Sjud under omrörning i ett par minuter tills det tjocknar. Ta bort kastrullen från värmen och tillsätt vaniljsockret. Smält chokladen och häll ner i kastrullen. Blanda väl. Låt chokladsmeten svalna och fyll sedan pajskalet. Ställ kallt i ett par timmar. Servera med vispad grädde.

2 kommentarer:

Melanie sa...

jag gjorde exakt som det står på ditt recept men det blev inte likadant... smeten blev fastare och inte lika mjukkrämig, degen behövde mer än 1 och en halv dl , den behövde 2 och en halv. och så tog det alldeles för lång tid att bli serveringsklar, detta recept funkar inte för de chokladsugna som vill äta något gott chokladigt snabbt.

Sara sa...

Va tråkigt. Gjorde den här i veckan och den blev kanon! Den tar tid, men det är den värd :-)

Kram Sara