måndag, september 26, 2011

Nougatdubbletter




I lördags när jag stod på Akademibokhandeln så bjöd jag bland annat på de här söta kakorna. De är hämtade ur "Macarons, cupcakes, cakepops och andra söta bakverk".

Jag måste varna er: kakdegen kan vara det godast som finns! Jag bakade dem i ett svagt ögonblick och var superhungrig. Hade jag bakat dem till mig hade jag nog slukat hela degen ... lyckligtvis var de till bokreleasen så jag fick snällt hålla fingrarna i styr.

Jag gjorde minivarianter så jag fick ut 130 st (!!!) men ska nästa gång göra enligt receptet. Kakorna blev riktigt möra och goda, de läggs till favoritsamlingen!

ca 30 dubbla (60 kakor)

250 g rumsvarmt smör
1/2 dl socker
1 äggula
3 1/2 dl vetemjöl
5 msk kakao
1 krm salt

fyllning
200 g nougat

Mixa ihop smör, socker och äggula i en matberedare. Mixa tills det är vitt och mjukt. Tillsätt resten av ingredinserna och kör snabbt ihop till en deg. Forma degen till två rullar och rulla in dem i plast. Lägg i kylskåpet i minst 30 minuter.

Ta bort plasten och skär rullarna i ca 5 mm tjocka skivor. Lägg på plåt med bakplåtspapper och grädda i mitten av ugnen, i 200 grader, i 7-8 minuter. Låt svalna.

Bryt nougaten i mindre bitar och smölt FÖRSIKTIGT tills den är krämig. Blir den för lös låter du den svalna lite. Bred eller spritsa på undersidan av häldten av kakorna och para ihop med resten av kakorna. Förvaras i plåtburk i max 3 dagar. Kan frysas.

Inga kommentarer: