söndag, september 04, 2011

Pasta med kantareller och nötfärs



Än en gång slår jag ett slag för mat med få, men goda ingredienser. Med lök, vitlök och en skvätt grädde kan du lyckas med allt! Det är grunden i (nästan) all matlagning.

När jag äter pasta vill jag inte ha en fet, stabbig sås utan jag föredrar att blanda ihop allt i stekpannan. Pastan tar då god smak och du behöver inte ha så mycket grädde.

Den här rätten är en riktig höjdare som passar som bjudrätt, så god är den. Vill man ha den lite färggrannare kan man vända ner lite persilja eller hackad ruccola.

4 portioner

300 g nötfärs
1 gul lök
1-2 finhackade vitlöksklyftor
3-4 dl kantareller (jag hade frysta)
olivolja + smör till stekning
kalvfond
grädde
salt och svartpeppar
parmesan

Stek färs, lök, vitlök och kantareller. Smaka av med kalvfond, salt och peppar och en knivsudd med socker. Koka pastan och tillsätt den. Tillsätt grädde (nån deciliter ca). Servera och riv över parmesan.

Inga kommentarer: