söndag, oktober 16, 2011

Marknadspepparkaka


När jag var liten brukade min mamma baka marknadspepparkaka. Jag minns att vi drack kall mjölk till. Jag längtar tillbaks till den "känslan". Mamma bakar fortfarande marknadspepparkaka och det är nåt visst med den.

Vad är skillnaden på marknadspepparkaka och mjuk pepparkaka? En marknadspepparkaka innehåller varken smör eller ägg och blir mer kompakt och seg. Den får en mer glansig yta. En mjuk pepparkaka vet nog de flesta hur den ser ut och smakar.

Det är sååååå enkelt att göra marknadspepparkaka - ner med ingredienserna i en bunke, rör ihop och häll ner i en långpanna. Snabbt och enkelt! Du kan inte misslyckas med en marknadspepparkaka - den SKA ju vara seg och kompakt!

Ibland om jag inte har mörk sirap hemma så tar jag ljus sirap och byter istället ut sockret mot mörkt muscavadosocker. Det ska vara nån form av mörkt socker i smeten för att få den rätta "marknadspepparkakesmaken".

Receptet är hämtat från Jessicas underbara blogg!

2 dl mörk sirap
2 dl gräddmjölk
4 dl vetemjöl
1 dl strösocker
1 tsk mald kanel
1 tsk malda nejlikor
½ tsk ingefära
1½ tsk bikarbonat

Rör samman samtliga ingredienser till en jämn smet. Smöra och mjöla/bröa en liten långpanna (25 cm * 35 cm). Grädda längst ner i ugnen, i 16-20 minuter, i 200 grader. Strö gärna över lite strösocker direkt efter gräddningen. Skär i avlånga stickor.

3 kommentarer:

Emma - Husmor Emma sa...

Har aldrig smakat eller hört talas om det där. Bakade vanlig mjuk pepparkaka häromdagen, nästa gång ska jag prova sån här!

Anonym sa...

Detta skall jag test! Gillar när det är utan ägg så att Elias oxå kan få smaka :)

Anonym sa...

Jag har ägg i min. Så god blir den! Men tror ni att man kan göra cupcakes utav den smeten? Ha en bra dag!