söndag, oktober 23, 2011

Red velvet cupcakes

 Mellanstora formar från Kalasform


Nu har jag sneglat ett tag på de här godingarna och idag gjorde jag slag i saken.

Et recept från USA, därav de konstiga måtten, som verkligen ger svampiga och saftiga cupcakes. Jag hade önskat mer färg, men enligt grundreceptet skulle det vara 1 msk och jag tog ändå 2 msk. Dock tror jag det ger bättre färgresultat om man köper riktig färg, dvs gelé eller pulver (finns på nätet). Dock tycker jag ändå smaken är det viktigaste!

Jag hade ingen fil hemma så jag tog jordgubbsyoghurt och det gav faktiskt en god smak. Syran är det viktiga så egentligen kan man ta vad som helst för fil eller yoghurt.

Sikta över florsocker eller garnera dem med cream cheesefrosting (recept finns här)

12 normala eller 18 små

3 dl vetemjöl
1 msk kakao
1,8 dl strösocker
1,8 dl olja (raps, solros eller majs)
1 ägg
2 msk röd karamellfärg
1/2 tsk vaniljsocker
1 1/3 dl filmjölk
1 tsk ättiksprit (12%)
0,8 tsk bikarbonat
1 tsk salt

Sätt ugnen på 175°C. Placera muffinsformar på en plåt eller använd en muffinsplåt. Blanda mjöl, kakao och 1 tsk salt i en bunke. Vispa socker och olja till en jämn och blank smet med elvisp i en annan bunke. Tillsätt ägget, under vispning, sedan hushållsfärg och vaniljsocker. Sänk hastigheten på vispen och tillsätt mjölblandningen och filmjölken om vartannat. Blanda ättika och bikarbonat i en kopp, det skummar lite, rör ner blandningen i smeten. Fyll smeten i formarna till 3/4. Grädda mitt i ugnen ca 20 minuter om du gör normala, korta ner tiden några minuter om du gör mini - känn efter med sticka.

Inga kommentarer: